Huzursuz bacak (Restless Leg) sendromu nedir? fft68_mf52218Huzursuz bacak sendromu dinlenme esnasında (dah çok yatarken) bacaklarda ve uylukta hastanın tam tarif edemediği daha az olarakta kollarda gözlenen, batışma,karıncalanma,ağrı v.b net bir tarife oturmayan bir hastalıktır. Kadın ve erkekler arasında görülme sıklığı açısından belirgin bir fark yoktur. Çocuklarda da görülebilir. Herhangi bir yaşta görülebiir. zaman içerinde artma eğilimdedir. Bazen hayatın belirli dönemlerinde kaybolup tekrar ortaya çıkabilir.Daha çok hastanın hareketsiz olduğu zamanlarda orta çıkar özelliklede uyumak için yatağa uzandığı zamanlarda kendini fark ettirir.. Yatak içerisinde bacaklarının sürekli hareket ettirmek,germek bazen kalkıp yürümek kısmen şikayetleri baskılar. Bu khareketler nedeniyle hastanın uyku kalitesi bozulur. Gün içerinde dinlenme esnasında veya uzanma durumunda  hastanın şikayetleri olmakla beraber akşamları olan kadar yoğun değildir. Bazı hastalarda uyku esnasındada hareketler devam etmektedir.REM uykusu davranış bozukluğu olarak da adlandırılan  bu durum ayrı bir hastalıktır. İki hastalığın beraber görülme ihtimali yüksektir. Hastalık semptomlarının yani şikayetlerin şiddeti hastadan hastaya değişmektedir.Hafifden çok ağır uyku kalitesinin bozulması sebebiyle depresyona kadar gidebilecek kadar ağır semptomlar içerebilir.
Araştırmalar beyinde  dopamin seviyesinin düşüklüğü ile ilgili olduğunu göstermektedir . Genetik geçiş bazı hastalarda  görülmektedir. Huzursuz bacak ile ilgili genetik geçiş gösterilmiştir. Bu genetik geçiş genç yaşta başlangıç gösteren husursuz bacak sendromunda daha belirgindir. .Gebelik veya hormonal değişiklikler de geçici olarak yakınmaları artırabilir. Hamileliğin son aylarında görülme ihtimali  yükselir.Psikolojik bozukluklarla görülme sıklığı daha belirgindir.
Huzursuz bacak sendromunda tanı nasıl konur. Aşağıdaki sorular tanı koymakta anahtar rol oynamakta.
Otururken veya uzanırken bacaklarınızda tanımlayamadığınız kötü bir his oluyor mu? Bu his nedeniyle bacaklarınızı hareket ettirmek zorunda kalıyor musunuz?
Bacaklarınızı hareket ettirmek bu yakınmalarınızı azaltıyor mu?
Bu yakınmalarınız günün ilerleyen saatlerinde daha fazla mı oluyor?
Gündüzü uykunuz gelir mi? Kendinizi uykusuz hisseder misiniz?
Uykuda bacaklarınızı veya kollarınızı ritmik olarak hareket ettirdiğiniz söylenir mi?
Ailenizde huzursuz bacak sendromu tanısı konmuş kimse var mı?
Huzursuz bacak sendromu tanısı için ne yazıkki henüz bir kan testi veya başka bir laboratuar testi yoktur. Doktorunuz gerek görürse altta yatan nedene yönelik bazı kan testleri veya diğer testler önerebilir. Huzursuz bacak sendromu nedeniyle uyku testi yapnak genellikle gerekmemektedir, ancak eşlik eden periyodik ekstremite hareketleri sendromunu tespit etmek için bir gece uyku testi yapılması amacıyla uyku laboratuarında kalmanız gerekebilir.
Huzursuz bacak sendromu nasıl tedavi edilir? Demir eksikliği gibi altta yatan bir neden var ise unu tespit edip tedavi etmek huzursuz bacak sendromunu da tedavi edecektir ancak bu durum çoğu zaman mümkün olamamaktadır. Bu durumda da tedavi amacıyla yaşam şekli değişikliği önerileri ve ilaçlar ön plana çıkmaktadır. Bazı bulantı ilaçları, depresyon ilaçlarının çoğu ve kalsiyum kanal blokajı yapan ilaçlar (tansiyon ve kalp hastalarında kullanılır) huzursuz bacak sendromunu kötüleştirebilir. Ağrı kesici ilaçlar işe yarayabilir, ılık banyo ve masaj yapmak şikayetleri azaltabilir, bacaklara sıcak veya soğuk (veya her ikisi dönüşümlü) uygulamak bacaklarda rahatsızlık verici hissi azaltabilir. Gevşemek için meditasyon yapmak bazı hastalarda işe yarayabilmektedir. Aşağıda bir tabloda bulacağınız uyku hijyen kurallarına uymak hastaları rahatlatmaktadır.
Her gün aynı saatte uyanın,
Gündüz vakti olabildiğince aydınlık ortamlarda bulunun,
Sabah çalışmaya başlamadan önce biraz yürüyüş yapın (İşe yürüyerek gidebilirsiniz) Günlük yürüyüş süresi ortalama 45 dakikadan kısa olmasın,
Aldığınız kafeini (Kahve, çay, çikolata) kısıtlayın. Günde 2 fincandan fazla kahve içmeyin. Uykuya dalmakta veya sürdürmekte sorununuz varsa kafeini tamamen hayatınızdan çıkarın,
Mümkün ise sigarayı azaltın, uyku ile ilgili sorununuz varsa sigarayı tamamen bırakmaya çalışın,
Alkol alımını kısıtlayın. Uyku ile ilgili sorununuz varsa alkollü içeceklerden tamamen uzaklaşın,
Uykunuz gelirse gündüz vakti kısa süreli uyuyabilirsiniz ama gece uykusuzluk çekiyorsanız gündüz uyumamalısınız,
Yatak odanızı uyuma ve cinsellik dışında kullanmayın, yatak odanızı çalışma odası olarak kullanmamalısınız,
Yatak odanız ısı, ışık ve gürültü açısından sizi rahat ettirecek şartlarda olmalıdır,
Uykuya uyanmayı arzu ettiğiniz zamandan 9 saat önce başlayın
Uyumadan 1 saat önce günlük aktiviteyi bitirin, 15 dakika boyunca o gün yaşadığınız sıkıntıları, başarıları ve mutlulukları bir kağıda yazın sonra 45 dakika boyunca gevşemeye çalışın, uyarıcı olmayan şeyler yapın (hafif şeyler okuyun, klasik müzik dinleyin, ılık köpüklü bir banyo yapın, meditasyon yapın, 1 bardak ılık ballı süt için)
Sonra yatağa girin, gözlerinizi kapatıp uykuya dalmanın keyfini çıkarın
Eğer yaklaşık 15 dakika süreyle uykuya dalamadıysanız kalkın ve başka bir odaya gidin ve uykunuz gelinceye kadar gevşemeye çalışın, uykunuz gelince tekrar yatağa gidin. Bu durum tekrar edebilir ama mutlaka her gün aynı saatte uyanmaya özen gösterin.